hero image

04/03/24

Gjør elbillading enkelt for alle

Med vekst i antall elbiler øker behovet for lading på destinasjoner, fremfor hurtiglading.

 

Trygghet, tilgjengelighet og brukervennlighet er bærende faktorer for Nordens største ladeoperatør; Wattif. Selskapets visjon er å gjøre elbillading tilgjengelig for alle. Det fordrer også at løsningene er så enkle som mulig.

Wattifs komplette ladeløsning bygger på at folk skal få lade der de normalt parkerer, fremfor å måtte parkere for å lade.

«Har du en parkeringsplass, har vi en ladeløsning som passer for dere» er Wattifs budskap til eiere av parkeringsplasser over hele landet, og i seks land på tvers av Europa. Men ladestasjoner fordrer mye mer enn parkeringsarealer. Derfor leverer Wattif også fleksible løsninger knyttet til finansiering, drift, vedlikehold og inntektsdelingsalternativer. I tillegg har Wattif valgt underleverandører, DEFA og Q-Light, som produserer godkjente produkter med høy score innen bærekraft, i tillegg til maksimal brukervennlighet for sluttbrukere, montører og eiere.

 

Sikrer gode opplevelser

Wattif tar også ansvar for at ladeanleggene er trygge og oppfyller alle standarder og regelverk. Verken eiere av parkeringsplasser, som borettslag og bedrifter, eller montørene, skal måtte sette seg inn i alt av regelverk og utstyrsalternativer.

Global Head of Technical Sales i Wattif, Kjetil Hulbach, har arbeidet med elbillaging i 11 år. For ham og bedriften er det grunnleggende viktig at selskapet skreddersyr riktige løsninger både for kundene og for miljøet.

– Ut over at ladeanleggene dere leverer skal ha elsikkerhet og bærekraftperspektivene ivaretatt, hva er viktig for Wattif når dere utformer ladeanlegg?

Å sette opp riktig antall ladere. Da få en mest ut av tilgjengelig energi og unngår å «sløse» med antall ladere. Ulike lokasjoner har ulikt behov. Det sikrer også at elbilisten får en god ladeopplevelse, svarer han.

 

EV-Summit 2024_JPEG - 2048px for web use 5.jpg

(Kjetil Hulback, Global Head of Technical Sales i Wattif) 

 

Nøkkel til god lading

Å la folk få lade der de parkerer, reduserer både utfordring med å måtte parkere for å full-lade og rekkeviddeangst. Og parkeringsplasser finnes så å si over alt. Men det er ikke nødvendigvis riktig å sette ut så mange ladestasjoner som mulig. Produktene skal produseres, fraktes og monteres. Om de blir dårlig utnyttet er det lite bærekraftig. Derfor er Wattif genuint opptatt av å tilpasse produktene og løsningene de leverer til lokasjonene. For eksempel kan en lade litt saktere ved hotell om natten, eller der biler står en hel konferansedag.

– I bygg med lav tilgjengelig effekt, eller hvor det ikke er mulig å få økt effekt levert fra nettselskapet, er det ingen poeng i å sette opp 20 ladepunkt, selv om vi selvfølgelig ønsker å sette opp så mange som mulig. Å lade med lav effekt gir dårligere brukeropplevelser. Da er det bedre å sette opp 10 ladepunkt, og la de som lader få en god opplevelse. Vi tar utgangspunkt i hvor lenge bilene står parkert på destinasjonen og tilgjengelig effekt i området. Så skreddersyr vi løsningene ut fra lokasjonen og parkeringstiden, beskriver Hulbach.

 

Vinn – vinn

Elektrikerne er nærmest kundene i det daglige, mens Wattifs styrke er komplette og fleksible ladeløsninger, samt organisering og finansielle ressurser.

– Ved å bidra med finansiering og all støtte som eiendomsbesittere trenger, bidrar vi til at elektrikerne får flere og enklere oppdrag. De kan bruke oss som verktøy i kofferten sin. I dialog med eiendomsbesittere kan de tilby at vi i Wattif bidrar til investeringen og tar ansvaret for å skreddersy og drifte anlegget. Så kan elektrikerne konsentrere seg om det de er spesialister på, forklarer Kjetil Hulbach.

Uansett hvilke pakkeløsninger som velges, deles overskuddet med eiendomsbesitteren, som alltid får en inntekt fra ladeanlegget.

Nå har Wattif kontorer i seks land og drifter mer enn 26.000 ladepunkt.

 

Anleggene med lang levetid

Wattifs underleverandører DEFA og Q-Light bidrar hver på sin måte inn i de bærekraftige totalløsningene. Q-Light produserer de godkjente og fleksible ladestolpene ONEPOLE, mens DEFA leverer selve laderne. Begge oppfyller de grunnleggende bærekraftskravene om enkel funksjon, langsiktighet og fleksibilitet. Slik ivaretas behovene knyttet til ny teknologi, samt nye krav fra forbrukere og anleggseiere.

 

EV-Summit 2024_JPEG - 2048px for web use.jpg

(ONEPOLE-Stolpe med DEFA elbillader) 

 

– Vi skal gjøre det enkelt for bilistene å lade når de stopper. Vi har tall som viser at en elbilist kobler bilen til og fra en lader opptil 300 ganger i året. Det er hundrevis av øyeblikk hvor enkelheten i bruk og en positiv brukeropplevelse gjør en forskjell. Vi ser fremover, og utvikler løsninger som ikke bare møter dagens behov, men som er klargjort for morgendagens ladehverdag. Skalerbarhet er nøkkelen – fra smarte ladestasjoner, effektiv administrasjon til kritisk infrastruktur, mener Anders Granquist, EVP Marketing & Business Development i DEFA.

DEFAs bidrag inn i Wattifs komplette ladeløsninger er laderen DEFA Power, med blant annet fastmontert kabel og informativt display.

 

Kabel og kommunikasjon

– For mange er bøygen ved lading at du må hente frem ladekabelen. Når du åpner bagasjerommet og må lete frem kabelen som ligger underst, blir ladingen et ork. Med DEFAs fastmonterte kabel er det enklere å lade, sier Kjetil Hulbach i Wattif.

På det brukervennlige digitale displayet får bilisten informasjon om alt fra status på ladeprosessen, til prisinformasjon og veiledning gjennom ladingen. DEFAs ladere er også tilrettelagt for eksisterende og kommende regelverk og betalingsløsninger.

– På samme måte som bensinprisene er dynamiske, varierer strømprisene gjennom døgnet. Da er det et krav at vi leverer fortløpende prisinformasjon, forklarer Anders Granquist fra DEFA.

Han uttrykker entusiasme for Wattifs store internasjonale ambisjoner og at de har valgt DEFA som leverandør av ladere.

– Vi oppfyller både eksisterende og kommende krav innen sikkerhet, leveranse og godkjenning. Våre produkt vil derfor støtte Wattif i deres internasjonale vekstreise.

 

EV-Summit 2024_JPEG - 2048px for web use 8.jpg

(Anders Granquist, EVP Marketing & Business Development i DEFA) 

 

En smule varmt

Blant årsakene til at DEFAs ladere støtter opp om Wattifs internasjonal satsing, er at laderne alltid leverer full effekt, også i varmt vær. Her er forklaringen: Når en bilist skal betale for å lade med en effekt på eksempelvis 11 kW, så forventes det en viss energimengde når man er ferdig. De fleste ladeprodusenter må sette ned ladeeffekten når deres ladere blir for varme, spesielt i direkte sollys, for å forhindre skade på laderens komponenter.

– Det er et gjennomgående tema hver sommer, at en opplever redusert effekt fordi det blir for varmt. Problemet er stort her i Norge, men blir bare større jo lenger sør i Europa man kommer. For ladeoperatører er det avgjørende å kunne levere effekten som er lovet. Derfor har DEFAs lader de beste termiske løsninger, som fjerner varmen fra komponentene.

– Fungerer det?

– Ja, det fungerer. Om vinteren merker du det ikke, men om sommeren har det stor betydning. I forbindelse med kundetilfredsheten er effekten og levert energimengde avgjørende for anleggseiere som Wattif, svarer Anders Granquist.

 

Lever opp til alle krav

Tilbake til Kjetil Hulbach i Wattif. Han er også imponert over Q-Lights brukervennlige og fleksible ladestolper ONEPOLE, produsert av 75 prosent resirkulert aluminium og designet for en levetid på 20 år. Dette sparer miljøet, samtidig som det sikrer langsiktig økonomisk verdi for ladeoperatører og miljøet.

– Jeg har jobbet lenge i bransjen. Det er mange som kommer med nye ideer, og det dukker stadig opp nye produsenter og løsninger. Ladestolpene ONEPOLE er modulbaserte, robuste og fleksible. De kan kombineres slik at de passer til enhver lokasjon, de er universelt utformet og ikke minst har Q-Light tatt inn over seg viktigheten av el-sikkerhet. En kan ikke montere ladere og sikringer på hva som helst. Stolpen må være testet og godkjent, og i samsvar med de gjeldende standardene. Det er ONEPOLE. Og når leverandøren av ladestolpen og selve laderen tar ansvar for å optimalisere og trygge sine produkter, kan vi konsentrere oss om å optimalisere vårt som operatør, drifter og bygger av ladeanlegg, understreker Hulbach.

 

Alle har et bærekraftsansvar

Kristoffer Repstad, som er leder av E-mobility hos Q-light, er på sin side opptatt av at de tre firmaene ikke bare utfyller hverandre, men at de også deler grunnleggende verdier.

– For Wattif, DEFA og oss i Q-Light er det å være mest mulig bærekraftig både en drivkraft og et indre krav. Alle tre leverer varige løsninger med minimal utslipp og vekt på sikkerhet. Wattifs destinasjonsladere er mer bærekraftig enn hurtiglading. Vi er stolt av å bidra i deres innsats mot nullutslipp.

– Hvorfor er hurtiglading mindre bærekraftig?

– Det krever langt mer infrastruktur, som kraftigere kabler, høyere master og større trafoer. Ofte plasseres laderne i nærmiljøene, hvor kapasiteten ikke er så stor. Da vil hurtigladingen ta mye av kapasiteten. Det går ut over restkapasiteten i nærmiljøet. Alternativt må det etableres ny infrastruktur, med alle miljøpåkjenningene det medfører. Alle er tjent med desinasjonslading.

– Men da salget av elbiler tok av, var mantraet hurtigladere?

– Ja, men rekkevidden på batteriene gjør at en ikke har samme ladebehov som før. Destinasjonslading gjør også at bilen kan lades i god tid før batteriet er tomt.

 

EV-Summit 2024_JPEG - 2048px for web use 7.jpg

(Kristoffer Repstad, Head of E-Mobility I Q-Light) 

 

Bidrar sammen

– Og hva er Q-Lights rolle inn i samarbeidet?

– Vi skal holde Wattif trygge med en godkjent infrastruktur og legge til rette for at de kan montere DEFAs ladere. Da skal det ikke være nødvendig å rive ned alt, for å montere en ny lader. ONEPOLE er designet for ulike ladere. Det er en verdi sluttkunden får igjen, og vi er best til å tilføre ladeoperatøren Wattif den faktoren. Så kan Wattif konsentrere seg om sin jobb, mens vi sørger for at løsningen vi leverer er trygg, godkjent og varig.

 

– Wattif kommer til å vokse mye, og vi setter pris på at de er så tydelige på at de velger oss, understreker Q-Lights Kristoffer Repstad.

 

EV-Summit 2024_JPEG - 2048px for web use 1.jpg