Collin Faraway | Frilansjournalist | 02/01/24
Gjør en forskjell for planeten, velg bærekraftig ladestolpe fra ONEPOLE
Bærekraftig bilbruk handler for all del om fornybar energi som drivstoff, men i helheten inngår mye mer enn strøm. Derfor fortsetter produsentene av ladestolpen ONEPOLE, som i utgangspunktet er et produkt med gode bærekraftsverdi, forbedringsarbeidet sitt - og nå er mye på plass!
Optimal bærekraft kan kun oppnås når en tar hensyn til alt fra funksjon og produksjon, til sosial bærekraft, logistikk og resirkulering. Ladestolpen ONEPOLE kan benyttes av alle laderprodusenter og charge Point operators (CPO) og brukes av alle som lader kjøretøy. Produsentene har i tillegg kuttet all unødig materialbruk og velger resirkulerbare råvarer som i størst mulig grad er resirkulert.
Lokal leverandør
Likevel er det ingen grunn til å stanse der. For alt som er godt, kan bli bedre. Dette er førende for forbedringsarbeidet til produsentene av ONEPOLE. Ladestolpen er utviklet i tett og god dialog med kunnskapsrike og krevende aktører, og produseres på verkstedet til Alustrax i Kristiansand. Alustrax AS er full eid av Q-Light AS som produserer ONEPOLE produkter. Produksjonsbedriften er spesialisert innen bearbeiding av plater og profiler i aluminium. De er opptatt av høy kvalitet, skreddersøm og rask levering fra tegning til ferdig produkt.
Alle skal ha lik tilgang
«Rask levering fra tegning til ferdig produkt» kjennetegner også samarbeidet rundt ONEPOLE. Ladestolpen er utviklet av Q-Light AS, et heleid norsk firma med ansatte som har høy kompetanse og lang erfaring fra elektrobransjen. Designerne tok utgangspunkt i at det elektriske innholdet i stolpen er det grunnleggende viktigste. Så er selve stolpen, med tilbehør, utviklet rundt elektronikken, med hensyn til montørene og brukerne som det førende.
– ONEPOLE er universell og modulbasert. Det gjør den unik, med god bærekraft. Alle som trenger å lade kjøretøyet sitt, kan bruke ONEPOLE. Fordi en hvilken som helst lader kan monteres på stolpen, og dermed kan den benyttes av alle ladeleverandørene. Ved behov for laderutskifting kan man enkelt bytte ut en brakett og beholde resten av systemet uten behov for ytterligere modifikasjoner. Dette gir betydelige besparelser for grossister og montører, som forklart av produktansvarlig hos Q-Light, Radmila Govertsen.
En evig rundgang
At ONEPOLE er modulbasert betyr at en aldri trenger å kjøpe mer enn nødvendig. Skal ONEPOLE monteres i et garasjeanlegg, trenger ikke stolpen å ha tak. Skal den stå ute, trenger den beskyttelse, og da kjøper en det.
– Vi er opptatt av å gi kundene muligheter for å ta bærekraftige valg. For å unngå unødig avfall leverer vi ikke mer enn det de trenger, forteller hun.
Som produktansvarlig tar Radmila Govertsen imot tilbakemeldinger fra kunder, og har ansvar for det hun kaller for et never-ending-forbedringsprosjekt. For hennes del startet innsatsen for økt bærekraft allerede da hun startet i stillingen sin, ved slutten av sommeren i fjor.
Kuttet utslippet enda ett hakk
Som selskap skal Q-Light være ansvarsbevisste, nysgjerrig og energisk. Misjonen er å utvikle montasjevennlige produkter og helhetlige løsninger, det gir innovasjon og konkurransekraft.
– Vår visjon og verdier går hånd i hånd med arbeidet vi gjennomfører. Innsatsen for bærekraft starter ikke med valg av materiale, men ved valg av utforming, i designet. Vi designer smartere og vi bruker bare akkurat så mye materiale som trengs for funksjon, kvalitet og levetid, beskriver Govertsen.
Da Radmila Govertsen tiltrådte stillingen sin, i august 2023, hadde utviklerne begynt å vurdere om de kunne kutte produktets totale CO2-utlipp ved å velge et annet produkt som råstoff. Aluminium er bra, men var det mulig å øke bærekraften enda ett hakk?
– Der kommer Alustrax inn. De er superprofesjonelle når det gjelder råvaren og produksjon. I samarbeid med dem landet vi på å bruke Hydro Circal som råstoff. Allerede før jul var det tatt inn i produksjonen, sier hun begeistret.
Resirkulering med god effekt
Resirkulert aluminium krever betydelig mindre energi å produsere enn å utvinne nytt aluminium. Det bidrar til å spare ressurser, reduserer klimagassutslipp og minimerer påvirkningen på økosystemene.
Hydro Circal er en serie av førsteklasses aluminium, som inneholder minst 75 prosent resirkulert forbrukerskrap, levert av solide Hydro. Aluminiumen som resirkuleres kommer fra fasader og demonterte gamle vinduer, med mer. Produksjonsprosessen er fullt sporbar, og produktet er sertifisert av en uavhengig tredjepart.
– Det går fort fra vi har en tanke til den er realisert. Circal er et like bra materiale som det vi brukte før, og det har redusert CO2-utslippet fra 77 kg Co2 til 24 kg Co2 per stolpe. Gjenbruk gjør også at vi reduserer behovet for å ta ut ny aluminium, og det koster bare noen kroner mer per kilo råvare. Den kostnaden har vi sagt ja til, ut fra vårt samfunnsansvar, beskriver Govertsen.
Samsvar med økende forbrukerpreferanser
– Hydro Circal anses som et godt alternativ til standard aluminium, på grunn av de miljømessige fordelene. Den høye andelen resirkulert forbruker-skrap reduserer behovet for primæraluminiumproduksjon. Å velge Hydro Circal støtter en mer bærekraftig og sirkulær tilnærming til bruk av aluminium, utdyper Thomas B. Svendsen. Han er Bærekraftsansvarlig i leverandør Hydro Extrusion Norway AS.
– ONEPOLEs beslutning om å bruke Hydro Circal reflekterer en forpliktelse til bærekraft. Ved å velge resirkulert aluminium bidrar ONEPOLE til lavere miljøpåvirkning, redusert energiforbruk og et mindre karbonavtrykk i sin produktproduksjon. Denne beslutningen er i tråd med økende forbrukerpreferanser for miljøvennlige produkter. I tillegg kan Hydro Circals bruk styrke ONEPOLEs merkevareimage og appellere til miljøbevisste kunder som prioriterer bærekraftige valg. Derfor kan dette potensielt også være til fordel for ONEPOLE når det gjelder markedsposisjonering og kundelojalitet, understreker Thomas B. Svendsen.
Forbedring i alle ledd
Dere eksporterer til Sentral-Europa. Hvordan kan det være mer bærekraftig å sende norskprodusert stolper dit, enn at kundene i Nederland og Tyskland velger ladestolper fra en lokal produsent?
– ONEPOLE er utformet for optimal bærekraft, rasjonalitet og gjenbruk, og produseres ved bruk av fornybar vannkraft i Norge. Det er unikt. I tillegg har vi lagt inn mye for å designe produktene på en måte som gjør at vi får plass til flest mulig produkter per pall Et eksempel på dette er arbeidet med å utvikle et nytt design for stolpefundamentet, slik at det kan flatpakkes på pallene. I tillegg ønsker vi å inngå avtaler for å transportere produktene sørover med lastebiler som kjører retur. Med det på plass resirkulerer vi også i logistikken, svarer Radmila Govertsen entusiastisk, engasjert og kunnskapsrik.
– Hva er bærekraft for deg?
– Mye mer enn Co2-utslipp! Vi arbeider for bedre ressursbruk og gjenvinning i alle ledd. I tillegg kommer samfunnsansvaret og det sosiale ansvaret som produsent. Målet vårt er å skape produkter som varer i mange år Aluminium er så resirkulerbart at når ONEPOLE er ferdig med livet - egentlig med godt vedlikehold skal de kunne vare «evig» - men si nå at den blir kjørt på og ødelagt, så er også stolpen gjenvinnbar, understreker den produktansvarlige i Q-Light.
Utfordrer leverandørene
Terje Larsen, daglig leder i Alustrax, deler Q-Lights mål.
– Når det brukes gjenvunnet aluminium benyttes bare 5 prosent av energien, sammenlignet med tilvirkningen av primæraluminium. Det er unødvendig å hente ut nye råvarer fra jorden når vi kan gjenvinne skrap. Dette er et mål vi jobber mot, og vi har tatt et stort steg i riktig retning. Tilgangen på resirkulert aluminium i rett kvalitet er begrenset, men markedet er i rivende utvikling. Det å bruke resirkulert materiale i den grad det er mulig er et ansvar vi tar på oss, og som vi utfordrer våre leverandører på hele tiden. Og selv om vi har fått gode resultater allerede, kommer vi ikke til å slå oss til ro. Vi vil fortsatte jakten på Co2-kutt.
– Kan kundene være trygge på at dette ikke bare er grønnvasking?
– Våre leverandører dokumenterer produktegenskapene. Vi handler kun hos store Norske seriøse aktører, som har full kontroll på sin verdikjede gjennom alle ledd. Dette sikrer også åpenhet og aktiviteter rundt miljø og arbeidsforhold i landene hvor aluminium utvinnes, og disse aktivitetene følges opp på en helt annen måte enn vi selv hadde klart om vi på egenhånd hadde benyttet leverandører direkte i tredjeland. Dette er viktig for oss, svarer den daglige lederen i firmaet som produserer ONEPOLE.
– Nå eksporteres ONEPOLE til flere land. Hvordan kan et så bærekraftig og grønt produkt fra Norge konkurrere i EU?
– Mye handler om at det Norge gjør innen aluminium, og tilvirkning av metall, gjøres med god tilgang på fornybar kraft. En annen viktig faktor er at ONEPOLE er kundetilpasset og utformet i tett og konstruktivt samarbeid mellom designerne og oss i produksjonsbedriften. Vi har veldig store muligheter for kundetilpasning da produksjonen er fleksibel og tett på design og teknisk, noe som er egenskaper kundene legger stor vekt på. Ladestolpene har høy kvalitet og blir rasjonelt produsert. Det gir markedsfordeler som gjør at disse også er konkurransedyktige i utlandet.